Motion är viktigt för amputerade

Här läggs tonvikt på allmänna övningar för amputerade som är lätta att utföra hemma. Det finns övningar både med och utan protes och de passar både nybörjare och erfarna protesanvändare. Övningarna är för både låramputerade och benamputerade samt för de som amputerats i knät.

Momentum vill rikta ett särskilt tack till sjukgymnasterna Jette Schack och Elisabeth Bø på Aker Hospital som har haft det professionella ansvaret för innehållet Vi vill även tacka OVL – Ortopeditekniske Virksomheters Landsforbund.

Det här är den digitala versionen av ett träningshäfte som är speciellt framtaget för dig som har en benamputation.
Du kan även ladda ner en utskriftsvänlig version här Ladda ner häftet som PDF

Träningstips för amputerade – norska
Broschyr för amputerade träningstips – engelska

Det finns fyra avsnitt: balansövningar, styrkeövningar, gångträning och ett avsnitt om hur man förebygger kontrakturer och utför stretchövningar.

När du ändrar aktivitetsnivån kan din protes behöva justeras. Protesen ska vara så välpassad att du kan träna utan att bli skadad. Kontakta en ortopedingenjör om du känner att protesen behöver justeras.

Om du har speciella problem eller sjukdomar som är viktiga att tänka på när du tränar, rekommenderas att du kontaktar en läkare eller sjukgymnast för hjälp och vägledning i att lägga upp ett mer skräddarsytt träningsprogram. Du kanske också vill kontakta en sjukgymnast eller handledare på ett gym för att få hjälp med vidare progression av övningarna som beskrivs här.

På flera platser i landet finns även gångskolor för amputerade.

postadress

MOMENTUM –

FÖRENINGEN AV ARM OCH BEN PROSTATANVÄNDARE

PO Box 49 Skøyen
0212 Oslo

Ring oss

+47 400 04 360

E-post:

mailto: info@momentum.nu