Förebyggande av kontrakturer

Stretchövningar för amputerade

Vad är en kontraktur?

Det är viktigt att benamputerade ser till att sträcka ut musklerna väl och regelbundet för att förhindra kontrakturer.

En kontraktur är minskat rörelseomfång i en led och kan uppstå när musklerna blir obalanserade när du amputeras.

Vissa muskelgrupper blir starkare än andra och det kan leda till att stumpen dras i ett oönskat läge. Till exempel kommer en lårstump att kunna ha ett framåtböjt läge i höften eftersom man sitter mycket och därmed har problem att få lårstumpen sträckt helt rakt ut.

På samma sätt kan man få problem med att sträcka stubben rakt ut om man sitter mycket med böjt knä. Detta kan undvikas genom att öva på att böja och sträcka ut knät.

När du sitter i rullstol bör du ha ett amputationsstöd för att vila benstumpen i helt utskjutet läge. När du sitter i en stol bör du placera stubben på en pall, skjuta en bräda eller liknande.

För amputerade kan kontrakturer leda till komplikationer.

En kontraktur gör det svårare att bära en protes. Det gör det svårt att justera protesen och kan leda till sämre kraftutveckling i musklerna. Det är därför viktigt att upprätthålla eventuell förbättring av rörligheten i hela kroppen och speciellt i höftböjaren för benamputerade.

Här är några tips för stretchövningar för att undvika kontrakturer:

Baksidan:
Ligg på rygg med 90 grader vid höfter och knän. Håll armarna ut åt sidan.

Vrid bäckenet och benen växelvis åt höger och vänster.
Du kan ligga ner i 15-20 sekunder på varje sida.
Se till att hålla ihop benen och rumpan.

Höftböjare:

Ligg på rygg, lyft ena benet och ta tag i knät, dra det mot bröstet. Tryck in det motsatta benet/stumpen i golvet.

Håll 15-20 sek. och byta ben.
Om du har en låramputation kan det vara nödvändigt att ligga på mage dagligen eller på annat sätt få en sträckning i höften för att undvika kontraktur i höftböjaren.

 

Sätesmuskler:

Sitt med ett ben i kors över det andra. Böj knät, håll runt det och dra det mot motsatt axel tills du känner att det sträcker sig i röstmusklerna.

Håll i 15-20 sekunder och byt ben.