Styrketräning för amputerade

Allmänna styrkeövningar för amputerade, med eller utan protes

God styrka i hela kroppen är nödvändig för att bemästra användningen av proteser för amputerade. Träning av amputationsstumpen är extra viktig då den styr protesen och är en utgångspunkt för att kunna gå bra och säkert. Det finns många sätt som amputerade kan träna styrka på

Här hittar du några utvalda övningar för mage, rygg, höfter och amputationsstump.

Förutom att träna på dessa övningar är det en bra idé att träna överkroppen/armarna.

Det rekommenderas att ta 6-12 repetitioner av varje övning. Ta så många repetitioner att du känner att den sista repetitionen är tung Ta en kort vila så att musklerna hinner återhämta sig. Upprepa detta 2-3 gånger (= set). När styrkan förbättras kan du öka motståndet. Använd då gärna ett resår eller vikter för att göra träningen tyngre.

 

Magträning:

Situps:
Ligg på rygg med böjda knän och fötterna i golvet Amputationsstumpen kan vila på en kudde eller liknande. Dra in magen så att ländryggen trycks mot marken. Lyft huvudet och överkroppen. Säkerställ en lugn, mjuk rörelse.

Upprepningar: 2-3 set om 6-12

Sned sit-ups:
Ligg på rygg. Startposition enligt beskrivning ovan. Håll en arm bakom huvudet och den andra lite åt sidan. Lyft huvudet och överkroppen och vrid i riktning mot ena knäet. Den nedre delen av ryggen hålls i golvet.

Upprepa till motsatt sida.

Upprepningar: 2-3 set med 6-12 reps på varje sida

Ryggövningar:

Platt rygg:

Ligg på mage med armarna under huvudet. Nyp ihop sätet och lyft överkroppen från golvet.

Håll positionen i några sekunder och sänk överkroppen bakåt.

Upprepningar: 2-3 set om 6-12

 

Diagonallyft i buken:
Ligg på mage med raka armar över huvudet.

Lyft den motsatta armen och benet från golvet växelvis och sänk långsamt ryggen.

Upprepningar: 2-3 set med 6-12 reps på varje sida.

Stativ / fyrfots diagonallyft:
Stå på alla fyra (eller 3 om du har amputerat lår) med huvudet utsträckt över överkroppen. Dra åt och stabilisera buk- och ländregionen. Sträck ena armen och det motsatta benet växelvis tills de är en förlängning av kroppen.

Om du har amputerat lår, sträck höger och vänster arm växelvis eller flytta rumpan.

Upprepningar: 2-3 set om 6-12

Amputationsstumpe / höftövningar:

Sittlyft/bäckenlyft:

Ligg med båda benen/stubbarna på en boll eller kudde/låda. Armarna ner på sidan.

Dra in magen och lyft upp bäckenet tills du ligger på skulderbladen.

Håll ställningen en stund innan du sänker lugnt igen.

Känn efter att ha använt sätesmusklerna på den amputerade sidan lika mycket som på den motsatta sidan när du lyfter bäckenet.

Upprepningar: 2-3 set om 6-12

 

Sidobenlyft/överben:
Ligg på sidan med raka ben och stöd ditt huvud med ena handen. Lyft upp det övre benet och sakta ner.

Se till att benet ligger i rätt förlängning av kroppen eller något bakåt och att all rörelse sker i höften.

Upprepningar: 2-3 set med 6-12 på varje sida.

Sidobenlyft/underben:
Ligg på sidan och stöd ditt huvud med ena handen. Korsa överbenet över underbenet.

Lyft underbenet upp mot taket och ner igen.

Upprepningar: 2-3 set med 6-12 på varje sida.